piątek, 13 lipca 2012

H&M - Powstanie marki i jej dewiza

Szwedzka marka H&M z siedzibą w Sztokholmie znana z modnych ubrań i dodatków posiada swoją historię. Założycielem był Erling Persson, który chciał stworzyć coś wyjątkowego- tani sklep z wysokiej jakości ubraniami, które mogłyby być dostępne dla wszystkich. Zrealizował swój plan kilka lat po II wojnie światowej.


 Otworzył najpierw w 1947 roku sklep pod szyldem „Hennes” dla kobiet w miasteczku Vasteras. Nazwa pochodzi od słowa „jej”, „dla niej”. Natomiast 1968 rok przyniósł sklepowi zmiany, ponieważ Eling dołączył do sklepu kolekcję męską i otworzył sklep o nowej nazwie „Hennes&Mauritz”, która wszystkim znana jest do dziś lecz pod inicjałami H&M.


Sklep okazał się świetnym pomysłem, przyniósł wielki sukces i dynamicznie się rozwijał, ponieważ modne Europejki chętnie ubierały się modnie, a przy tym nie musiały wydawać fortuny. Do interesu przyłączył się syn Erlinga, Stefan Persson, który jak się potem okazało- odziedziczył po ojcu żyłkę do prowadzenia firmy. Przekonał ojca, że warto zaistnieć w stolicy mody, w Londynie. Początkowo były trudności, ponieważ firma wtedy nie była aż tak znana, jednak z czasem interes zaczął się rozkręcać.

Stefan Persson od 1982r. jest głównym udziałowcem w rodzinnej firmy. Marka H&M stopniowo rozwijała się, powstawały nowe sklepy aż w końcu utworzyła się cała sieć sklepów znanych w całej Europie i nie tylko. W swojej historii marka H&M miała lepsze i gorsze momenty, jednak nigdy nie upadła.


Współpracowała z różnymi projektantami, którzy nadawali kolekcji niepowtarzalny styl. Można tu wymienić sławnych twórców, m.in.: Marni, Stella McCartney, Versace, Madonna, Kylie Minoque, Victor & Rolf, Karl Lagerfeld, Rei Kawakubo, Matthew Williamson, Sonia Rykiel, Jimmy Choi i Lanvin. Ich nazwiska znane są na całym świecie, projektują dla sław, a jednak zgodzili się zaprojektować kolekcje dostępne dla wszystkich w sieciach H&M.


Erling Persson stworzył sklep z myślą o tym, aby ubrania były modne i zarówno tanie. Tradycja ta utrzymuje się do dziś gdyż dewiza marki brzmi: „Moda i jakoś po najlepszej cenie”.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz